Postnords politik orsakar skada för småföretag och landsbygdsinvånare
I Sverige är det en långvarig tradition att uppfatta postservice som en grundläggande tjänst som är tillgänglig för alla, oavsett plats i landet.
Det är därför med tungt hjärta vi observerar att Postnord, som har ensamrätt på spårbara småförsändelser med varubrev, har gjort ett val som skadar småföretag och konsumenter i områden utanför storstäderna.
Fiaskot med Postnords varubrev.
Det har nyligen fattats ett beslut av Postnord att inskränka inlämningen av varubrev till postkontor som endast finns i städer.
Denna bild utgör en annons.Klicka på bilden för att beställa.
Detta medför att de företag som handlar med små och lätta produkter nu måste använda sig av mer kostsamma paketleveranser för att tillhandahålla spårning för sina kunder.
Beslutet leder till högre kostnader inte enbart för företagen men även för kunderna.
Detta är inte bara en fråga om ökade kostnader.
Det är en fråga om den grundprincip att varje medborgare ska ha lika tillgång till posttjänster.
Landsbygden, som redan kämpar med otillräckliga tjänster, utsätts åter för en orättvis situation.
Detta innebär en betydande motgång för småföretag som är beroende av kostnadseffektiva och spårbara leveranser.
Nu står de inför beslutet att antingen ta på sig de högre kostnaderna eller att lägga över dem på kundens nota.
Ingen av dessa alternativ är hållbara på lång sikt och kan leda till minskad konkurrenskraft för svenska företag.
Detta är även en fråga om likabehandling.
Som ett statligt ägt bolag bör Postnord handla i enlighet med allmänhetens intressen.
Det är ett brott mot denna grundprincip att göra det svårare för en stor del av medborgarna att få tillgång till basala posttjänster.
Alla områden i Sverige bör ges lika chanser till handel och kommunikation.
Det är anmärkningsvärt att Postnord redan har ett system av paketutlämningsplatser redo att hantera varubrev, om de bara blev tillsagda.